Gül Uçucu Yağının Cilt, Depresyon ve Hormonlar Üzerindeki Etkileri 2021
  • 20 Temmuz 2021

Gül kokusu gençken yaşanan aşkları ve güzel hatıraları yandırabilecek tecrübelerden bir tanesidir. Ancak güllerin güzel bir kokudan daha fazlasını vadettiğini biliyor musunuz? Bu güzel çiçeklerin sıhhat üzerinde de oldukça fazla yararı bulunmaktadır. Gül uçucu yağı sağlık meselelerini rehabilitasyon etmek ve natürel güzellik tedavilerinde kullanılmak üzere binlerce senedir kullanılmaktadır.

Peki gül yağının iyi geldiği şeyler nelerdir? Araştırmalara ve şahsi tecrübelere göre gül yağı sivilceleri iyileştirebilir, hormonları dengeleyebilir, kaygıyı azaltabilir, çöküntüsü hafifletebilir, gül hastalığını azaltabilir ve libidoyu tabii olarak arttırabilir. Gül yağı ananesel olarak elem, gerginlik, öksürük ve yaraları iyileştirmek için kullanılmakta ve genel cilt meseleleri, alerjiler, baş ağrıları üzerinde ve genel bir anti-inflamatuar olarak kullanılmıştır.

Gül uçucu yağı nedir?

Gül uçucu yağı nereden ele geçiriliyor? Bu yağ genelde Isparta gülünden (Rosa damascena) ele geçirilir. Ancak okka gülünden (Rosa centifolia) de ele geçirilebilmektedir.

Gül uçucu yağı, çiçek yapraklarından damıtılmış olan buhardır. Isparta gülünden ele geçirilen yağın en büyük üreticileri Bulgaristan ve Türkiye’dir.

Önceden hiç hayatınızda gülleri koklamak için durdunuz mu? Bunu yaptıysanız, gül kokusunun size bu tecrübenizi anımsadacağından, hem de bu tecrübenizi arttıracağından emin olabilirsiniz. Gül uçucu yağı aynı anda hem tatlı hem de baharatlı çok yoğun bir çiçek kokusuna sahiptir.

Araştırmacılara göre bu yağın içerisinde çeşitli terapötik bileşenler bulunmaktadır:

Citronellol – Tesirli bir sivrisinek kovucudur (citronella nebatında de bulunur).

Sitral – A vitamini sentezi için ihtiyaç duyulan olan kuvvetli antimikrobiyaldir (limon otunda da bulunur).

Carvone – Sindirime yardımcıdır (kimyon ve dereotu da bulunur).

Citronellil Asetat – Gülün sahip olduğu hoş tat ve aromadan sorumludur, bu yüzden bir hayli cilt ve güzellik ürününde bulunur.

Eugenol – Bu arada dünyanın en zengin antioksidanı olan karanfilin yararlı olmasını sağlayan en güçlü bileşendir.

Farnesol – Tabii pestisittir (portakal çiçeği, yasemin ve ylang-ylang’da da bulunur).

Metil Öjenol – Lokal antiseptik ve anesteziktir (tarçın ve limon otunda da bulunur).

Nerol – Tatlı kokuya sahip aromatik antibiyotik bileşendir (limon otu ve şerbetçiotunda da bulunur).

Fenil Asetaldehit – Gülde bulunan bir diğer tatlı kokulu ve aromatik bileşendir (çikolatada da bulunur).

Fenil Geraniol – Genelde parfümlerde ve meyve aromalarında bulunan doğal geranioldur.

Gül Yağının 6 Yararı

Çöküntü ve anksiyetede yardımcıdır

Gül yağının en büyük yararlarından bir tanesi tabi ki ruh halini iyileştirmesidir. Atalarımız zihni vaziyetlerinin zayıfladığı veya başka bir şekilde bozulduğu vaziyetlerle mücadele ederken kendilerini çevreleyen çiçeklerin hoş manzaralarına ve kokularına sığınırlardı. Sözgelişi güçlü bir gülün kokusunu içine çekip gülümsememek zordur.

Complementary Therapies in Clinical Practice isimli tıp mecmuası çöküntü ve/veya anksiyete yaşayan insanlar üzerinde gül aromaterapisi kullanıldığında bu tür doğal reaksiyonların gerçekleştiğini ispat etmek üzere bir araştırma yayınladı. Araştırmada yakın vakitte doğum yapmış 28 kadından oluşan denek grubu iki gruba ayrıldı: dört hafta süresince haftada iki sefer gül ve lavantadan oluşan bir uçucu yağ karışımı kullanılarak 15 dakika aromaterapi seansı uygulanan bir denek grubu ve bir kontrol grubu.

Araştırmadan ele geçirilen sonuçlar oldukça dikkat çekiciydi. Aromaterapi uygulanan kadınlarda kontrol grubuna mukayese et ehemmiyetli gelişmeler kaydedildi. Bu kadınlarda sadece doğum sonrası çöküntüde değil, bu arada genel anksiyete bozukluğunda da bariz bir iyileşme kaydedildi.

Sivilcelerle savaşır

Gül uçucu yağı cilt için mükemmel bir remedi olmasını sağlayan pek çok niteliğe sahiptir. Gül yağı tek başına antimikrobiyal ve aromaterapik yararlar sağlayabilir ve yaptığınız losyonlara veyahut kremlere birkaç damla ilave edebilir.

2010 seneninde yapılan bir araştırmaya göre gül yağı, başka 10 yağ ile karşılaştırılğında en fazla antibakteriyel özelliklere sahip. Kekik, lavanta ve tarçın uçucu yağlarıyla beraber kullanıldığında gül yağı yüzde 0,25 oranında seyreltilmiş haliyle uygulandıktan sadece beş dakika sonra Propionibacterium acnes isimli sivilceye kapı aralayan bakteriyi tamamiyle yok edebildi.

Yaşlanma karşıtıdır

Gül yağının genelde yaşlanma karşıtı yağlar listesinde en başta bulunması tesadüf değil. Gül uçucu yağı cilt sıhhatini nasıl iyileştiriyor ve yaşlanma sürecini yavaşlatabiliyor? Bu suallerin yanıtı olarak birkaç neden bulunuyor.

Gül yağı evvela kuvvetli anti-inflamatuar tesirlere sahiptir. Ayrı olarak cilt hasarına ve cilt yaşlanmasına kapı aralayan serbest köktenlerle savaşan antioksidanlar içermektedir. Serbest köktenler cilt dokusuna zarar vererek kırışıklıklara, çizgilere ve nemsizliğe kapı aralayabilir.

Libidoyu arttırır

Gül yağı anksiyete karşıtı olduğu için performans kaygısı ve stres hasebiyle cinsel işlev bozukluğu yaşayan erkeklere yardımcı olabilir. Ayrı olarak cinsel isteğin artmasını sağlayacak şekilde hormonları tertip etmeye yardımcı olabilir.

2015 seneninde yapılan muayenehane bir araştırmada gül yağının, serotonin geri alım inhibitörleri (SSRI) denilen antidepresan kullanımı neticesi cinsel işlev bozukluğu yaşayan büyük çöküntü bozukluğu olan 60 erkek hasta incelendi.

Araştırmanın neticeninde gül uçucu yağı kullanılan erkek hastalarda cinsel işlev bozukluğunda iyileşme görüldü. Ayrı olarak bu kişilerde cinsel işlev bozukluğu iyileştikçe depresyon belirtileri de azaldı.

Ağrılı adet dönemlerini iyileştirir

2016 seneninde yayınlanan klinik bir araştırmada gül uçucu yağının, ağrılı adet dönemi (dismenore) yaşayan kadınlar üzerindeki tesirleri incelendi. Primer dismenorede çikolata kisti gibi başka hastalıklar yokken adet döneminde hemen önce veyahut adet esnasında alt karında sancı şeklinde ağrılar görülür.

Araştırmada 100 hasta iki gruba ayrıldı: bir grup nonsteroid anti-inflamatuar ilaç kullanırken diğer grup ise yüzde 2 gül uçucu yağından oluşan aromaterapi ile anti-inflamatuar aldı.

10 dakika içinde iki grup arasında ehemmiyetli bir farka rastlanmadı. Ancak 30 dakika sonra gül aromaterapisi gören hastalar, diğer gruptaki hastalara göre daha az ağrı yaşadıklarını bildirdi.

Bu araştırmada varılan genel netice, farmakolojik bir rehabilitasyon yolu olmayan gül uçucu yağı ile yapılan aromaterapinin, ananesel rehabilitasyon yollarına yardımcı olarak kullanılması vaziyetinde primer dismenore yaşayan kadınlarda ağrının giderilmesine yardımcı olabileceği olmuştur.

Doğal parfümdür

Parfüm endüstrisinde parfüm yapmak ve çeşitli kozmetik ürünlere koku vermek için gül yağı yaygın olarak kullanılıyor. Gül uçucu yağı, tatlı ve çiçeksi ancak aynı vakitte hafif baharatlı kokusu ile tek başına parfüm olarak kullanılabilir. Yalnızca birkaç damla şeklinde kullanacağınız gül uçucu yağı ile zarar veren sentetik kokularla dolu parfümlerden kaçınabilirsiniz.

Gül uçucu yağı nasıl seçilir ve nasıl kullanılır?

Gül uçucu yağını internetten veyahut çeşitli mağazalardan bulabilirsiniz. Peki gül uçucu yağı neden bu kadar pahalı diye merak ettiniz mi? Zira sadece yarım litre yağın damıtılması için takriben 5 bin gül yaprağı gerekir.

Gül absolütü olarak satıldığını gördüğünüz ürünlerde genelde jojoba yağı gibi taşıyıcı bir yağ kullanılır. Bu şekilde daha uygun ücretli ürünler alabilirsiniz. Ancak saf gül yağı gibi güçlü ve terapötik etkiler göremezsiniz. Ayrı olarak burada kimyevi çözücülerin kullanılmasıyla ele geçirilen gül kokusunun konsantre bir şekliyle karşılaşırsınız.

Yüksek kaliteye sahip bir gül yağı netlikle pahalı olacaktır. Ancak bu en iyi ve en saf tercih olacaktır ve ufak bir şişesi dahi uzun müddetli kullanım sağlayacaktır.

Gül esansiyel yağı nasıl kullanılır?

Gül esansiyel yağını kullanabileceğiniz kimi temel yollar bulunmaktadır:

• Aromatik olarak kullanmak için yağı difüzör yardımıyla hanenize yayabilir veya direk soluyabilirsiniz. Doğal bir oda spreyi yapmak isterseniz ise bir sprey şişesine su ve birkaç damla yağ koyabilirsiniz.
  • Topikal olarak kullanmak isterseniz, gül yağını seyreltilmemiş bir şekilde cilt üzerine uygulayabilirsiniz. Bununla birlikte cildinize uygulamadan önce hindistancevizi ve jojoba yağı gibi taşıyıcı yağlarla 1:1 oranında seyrelterek kullanmak daha iyi olacaktır. Yağı seyrelttikten sonra ufak bir alanda tecrübe yapın. Negatif bir reaksiyon görmezseniz bu karışımı yüz serumu olarak, banyo suyuna ilave ederek losyon ve duş jeline ilave ederek kullanabilirsiniz. Gül absolütü halihazırda seyreltilmiş olduğu için tekrar seyreltmenize gerek yoktur.

Gül uçucu yağını sıhhat ile ilgili yarar sağlamak ismine şu şekilde kullanabilirsiniz:

• Depresyon ve anksiyete: Gül yağı ve lavanta yağını birlikte difüzöre koyarak kullanın veyahut bileklerinize ve boynunuzun arkasına sürerek 1-2 damla şeklinde uygulayın.
  • Sivilce: Sivilce meselesi yaşıyorsanız, kirli olan bölgelere günde üç defa bir damla gül uçucu yağı sürmeyi deneyin. Bunu yaparken steril bir pamuklu çubuk kullanın. Yağın antimikrobiyal gücü fazla geliyorsa biraz hindistancevizi yağı kullanarak seyreltin.
  • Libido: Yağı difüzöre koyun 2-3 damla şeklinde boynunuza ve göğsünüze uygulayın. Libidoyu arttıran terapötik bir masaj için gül yağını jojoba, hindistancevizi veyahut zeytinyağı gibi taşıyıcı bir yağ ile birlikte kullanın.
  • Cilt sağlığı: Topikal olarak uygulayın ve yüz temizleme jelinize, duş jelinize veyahut losyonunuza ilave edin.
  • Doğal parfüm: Gül yağını kulaklarınızın arkasına veyahut bileklerinize 1-2 damla olacak şekilde damlatmanız yeterli olacaktır.

Evde yaptığınız ürünlerde gül yağı kullanmak istiyorsanız bu yağın bergamot, papatya, adaçayı, rezene, sardunya, can vermez çiçeği, lavanta, limon, portakal çiçeği, paçuli, sandal ağacı ve ylang ylang yağları ile uyum sağladığını bilmeniz iyi olacaktır.

Gül Uçucu Yağı için Alınacak Tedbirler

Gül içici yağını içemezsiniz. Ilk olarak buna dikkat faktörüz gerekir.

Ayrı olarak uçucu yağları gözleriniz gibi mukus zarlarına çok yakın şekilde kullanmayın. Cildiniz hassassa gül yağını kesinlikle bir taşıyıcı yağ ile seyreltin ve geniş bölgelere sürmeden önce küçük bir bölgede deneme yapın.

Uçucu yağları çocukların ve evcil hayvanların ulaşamayacakları yerlerde gizleyin.

Son Olarak

Gül uçucu yağı genelde Isparta gülünden (Rosa damascena) ele geçirilir ve yarım litre yağ çıkarmak için takriben 5 bin gül yaprağı gerekir. Bu nedenle en pahalı uçucu  yağlardan bir tanesidir.

Gül uçucu yağının faydaları şu şekildedir:

• Bilhassa anksiyete ve çöküntüde ruh halini iyileştirir.
  • Libidoyu arttırır.
  • Sivilce ile savaşmakta kullanılabilir ve yaşlanma karşıtı tesirlerle cilt sıhhatini iyileştirebilir.
  • Ağrılı adet dönemlerinde deşarj olma sağlar.
  • Sıhhate zararlı sentetik kokular içermeyen tabii bir parfüm olarak kullanılabilir.

Gül uçucu yağı şu şekilde kullanılabilir:  Difüzöre koyup havaya yayabilir topikal olarak vücudunuzda kullanabilirsiniz.

En iyi gül yağı yüzde 100 saf, sertifikalı organik ve teröpatik derecesi olanlardır. Bu yağlar pahalı olabilse de küçük bir şişesi bile uzun müddetli kullanım sunacaktır.

Gül Uçucu Yağının Cilt, Çöküntü ve Hormonlar Üzerindeki Tesirleri yazısı ilk önce Ayşe Tolga İyi Hayat üzerinde ortaya çıktı.