Bebeklerde idrar yolu enfeksiyonu belirtileri 2021
  • 02 Nisan 2021

İdrar yolu enfeksiyonları çocuklarda ve bebeklerde yaygındır. Bakterilerin mesane veya böbreklere erişmeleri neticeninde ortaya çıkar.

İdrar yolu enfeksiyonu olan bebekte ateş, kusma olabilir veya aksi olabilir. Daha büyük çocuklarda ise ateş olabilir, idrar yaparken ağrı olabilir, çok idrar yapabilir veya bel ağrısı oluşabilir.

İdrar yolu enfeksiyonu geçiren çocukların doktora görünmeleri gerekir. Bu enfeksiyonlar kendi kendilerine geçmezler. Rehabilitasyonları kolaydır ve genelde bir hafta içerisinde geçer.

Antibiyotik almak bakterileri öldürür ve çocuklar iyileşirler. Antibiyotiğin işe yaradığından emin olmak için çocuk iyileşse dahi tekliflen dozda verilmeli.

İdrar Yolu Enfeksiyonu Belirtileri Nelerdir?

Çoğu enfeksiyon idrar yolunun alt bölümünde, başka bir deyişle mesane ve üretrada ortaya çıkar. Buna sistit isimi verilir. Sistit sahibi çocukta şunlar olabilir:

• idrar yaparken ağrı, yanma ve batma
  • daha sık idrara çıkma fakat daha az yapma
  • ateş
  • gece tuvalete gitmek için sık uyanma
  • tuvalet eğitimi olsa bile altını ıslatma
  • mesane bölgesinde ağrı
  • idrarın kötü kokması, bulanık olması veya kana sahip olması

Enfeksiyon üretradan böbreklere doğru ilerleyebilir ve bu daha ciddi bir vaziyettir. Aynı belirtileri verir ama çocuk genelde daha hasta görünür ve ateşi olma ihtimali daha fazladır, bazen titremeli ateş de olabilir. Yan ve belde ağrı olabilir, çok yorgun olabilir ve kusabilir.

İdrar Yolu Enfeksiyonu Kimlerde Olur?

İdrar yolu enfeksiyonu kız çocuklarında daha yaygındır zira üretra kısadır ve anüse daha yakındır. 1 yaşından küçük sünnetsiz erkek çocuklarında da idrar yolu enfeksiyonu rizikosu birazcık daha fazladır.

Diğer idrar yolu enfeksiyonu riziko etmenleri şöyle:

• idrar yolunda problem, sözgelimi böbrek şeklinde bozukluk veya idrar akışında bozulma)
  • idrarın mesaneye ve böbreklere geri dönmesi gibi sıradışı geri akımlar
  • kötü tuvalet ve temizlik alışkanlıkları
  • aile geçmişinde idrar yolu enfeksiyonları olması

İdrar yolu enfeksiyonlarının rehabilitasyonu kolaydır ancak erken yakalamak ehemmiyetli. Teşhis veya rehabilitasyon edilmeyen enfeksiyon böbrek hasarına neden olabilir.

İdrar Yolu Enfeksiyonu Nasıl Teşhis Edilir?

İdrar yolu enfeksiyonu teşhisi için doktor ne olduğunu soracaktır, fizik kontrol yapacaktır ve idrar numunesi alacaktır.

Numunenin alınma şekli çocuğun yaşına bağlı. Büyük çocukların bir kaba işemeleri yeterli olur. Bez kullanan bebeklerde ise genelde kateter kullanılır. Başka bir deyişle ince bir tüp üretradan mesaneye sokulur ve temiz bir idrar örneği alınır.

Numune idrar tahliline gönderilir. Hangi bakterinin enfeksiyon yaptığı belli olduğunda doğru ilaç bulunabilir.

İdrar Yolu Enfeksiyonu Rehabilitasyonu

İdrar yolu enfeksiyonları antibiyotikler ile rehabilitasyon edilirler. Bir kaç günlük antibiyotiğin hemen peşinden doktor tekrar numune olarak ortadan kalktığını görmek isteyebilir. Bu ehemmiyetli zira yetersiz rehabilitasyon enfeksiyonun tekrar dönmesine neden olabilir.

Şayet çocukta idrar yaparken yoğun ağrı varsa, doktor ağrı kesici de verebilir.

Reçeteli antibiyotikler doktorun belirttiği müddet kadar verilmeliler. Çocuğun tuvalete çıkışlarını takip edin ve yanma, ağrı gibi belirtilerini mesele. Antibiyotikler başladıktan 2-3 gün sonra iyileşmeler başlamalı.

Çocuk bol bol sıvı almalı ancak kola ve buzlu çay gibi kafeinli içeceklerden uzak durmalı.

Daha Ağır Enfeksiyonların Rehabilitasyonu

Daha ağır enfeksiyona sahip olan çocuklar hastanede iğneyle antibiyotik almak zorunda kalabilirler.

Bu vaziyet aşağıdaki şartlarda gerçekleşir:

• çocuğun yüksek ateşi varsa ve çok hasta görünüyorsa, zira böbrek enfeksiyonu ihtimali yüksektir.
  • çocuk 6 aylıktan küçükse
  • bakteri kana geçtiyse
  • çocuk susuz kaldıysa, kusuyorsa ve ağızdan sıvı alamıyorsa

İdrar Yolu Enfeksiyonu Önlenebilir mi?

Bebek ve okul öncesi dönemdeki çocuklarda sık bez değişimi bakterilerin dağılımına mani olur. Tuvalet eğitimi alan çocuk hijyen kaidelerini da öğrenmelidir. Kız çocukları önden arkaya silmeyi öğrenmeliler. Böylelikle rektumdaki bakterilerin üretraya taşınmaları önlenir.

Okul çağındaki kız çocukları köpük banyosundan ve kuvvetli sabunlardan uzak durmalılar zira bunlar tahriş yapabilirler. Ayrı olarak naylon değil pamuklu iç çamaşırı giyilmeli. Pamuk bakteri gelişimine daha az müsaade eder.

Çocuklara çişleri geldiğinde tutmamaları öğretilmeli zira mesanede kalan idrarda bakterilerin gelişimi daha kolay olur. Çocuklar bol sıvı almalı ve kafeinden kaçınmalılar.

Çoğu idrar yolu enfeksiyonu rehabilitasyon ile bir haftada geçer.

Ne Vakit Doktora Erişmeli?

Şayet çocuğun izah edemeyen bir titremeli ateşi varsa, bilhassa bel ağrısı ve idrar yapma esnasında ağrısı varsa hemen doktoru arayın.

Ayrı olarak çocukta aşağıdakiler varsa da doktora erişmeli:

• kötü kokan, kanlı ve renksiz idrar
  • alt bel ağrısı ve göbek deliği bölgesinde ağrı
  • çocuklarda 38.3 dereceden, bebeklerde rektumdan 38 derece üstünde ateş

Bebeğinizde ateş varsa, beslenmiyorsa, tekrar tekrar kusuyorsa ve aşırı huzursuzsa doktorunuzu arayın.

Bebeklerde idrar yolu enfeksiyonu belirtileri yazısı ilk önce Ayşe Tolga İyi Hayat üzerinde ortaya çıktı.

Türkçe makale özgünleştirme tarafından yapılmıştır.