Progestan nedir, ne için kullanılır? 2021
  • 01 Nisan 2021

Progestan, progesteron hormonu içeren bir ilacın isimidir ve progesteron hormonu yumurtlama ve adet döngüsünün idaresi için ehemmiyetlidir.

Progesteron menopoz dönemine gelmemiş olan fakat progesteron yoksunluğundan dolayı adet görmeyen kadınlarda adet döngüsünü başlatmak için kullanılır. Ayrı olarak menopoz sonrası dönemdeki kadınlarda östrojen hormonu replasman terapisinden dolayı rahim dokusunun aşırı gelişimine mani olmak için de kullanılır.

progestan ne için kullanılır

Progesteron kalp hastalıkları veya bunamayı önlemek için kullanılmamalıdır zira bu rahatsızlıkları geliştirme rizikonunu arttırabilir.

Progestan Ne İçin Kullanılır?

Progesteron içeren progestan aşağıdaki amaçlar için kullanılabilir:

• Progesteron eksikliğine bağlı olarak ortaya çıkan meselelerin rehabilitasyonunda
  • Östrojen terapisine bitirici olarak
  • Luteal yetmezlik kaynaklı kısırlığın rehabilitasyonunda
  • Luteal faz yetmezliği ve düşük tehdidinden dolayı tekrar eden düşüklerin önlenmesinde
  • Erken doğum rizikosunun azaltılmasında
  • Premenopozda
  • Kötü huylu mastopatilerde
  • Adet dönemi düzensizliklerinde
  • Adet öncesi belirti rehabilitasyonunda

Şayet progesterona alerjiniz varsa veya aşağıdaki koşullara sahipseniz almamanız gerekir:

• doktor kontrolünden geçmemiş anormal vajinal kanama
  • meme kanseri geçmişi
  • karaciğer hastalıkları
  • gebelik
  • geçen yıl inme, kalp krizi ve kan pıhtısı meselesi yaşadıysanız veya yakın vakitte düşük yaşadıysanız

Progesteron kullanımı kan pıhtısı, inme, kalp krizi veya meme kanseri rizikonunu arttırabilir.

progestan nedir

Bu yüzden aşağıdaki rahatsızlıklara sahipseniz doktorunuzu bilgilendirmeniz gerekir:

• kalp hastalıkları, dolaşım meseleleri
  • migren
  • astım
  • böbrek hastalıkları
  • nöbetler ve epilepsi
  • çöküntü geçmişi
  • koroner damar hastalıklarına konusunda riziko etkenleri (yüksek tansiyon, diyabet, lupus, yüksek kolesterol, ailede kalp damar hastalıkları, sigara ve fazla kilolu olmak)

Gebeyseniz progesteron kullanmayın zira doğmamış bebeğe zarar verebilir. Gebeyseniz veya gebe kalmayı tasarılıyorsanız doktorunuzla konuşun. Progesteron anne sütüne geçebilir ve emen bebeğe zarar verebilir. Bebek emziriyorsanız doktorunuzu bilgilendirin.

Progestanın Yan Tesirleri Nelerdir?

Progestan kullanımında uyuklama hali ve baş dönmesi yaşanabilir. Bu tesir genelde bir kaç saat içinde ortaya çıkar ve bu yüzden ilacın yatmadan önce alınması daha uygundur. İlacı aldıktan sonra araç kullanımı önerilmez.

Ayrı olarak adet döngüsünde kısalma olabilir veya adetler durabilirler.

Sivilcelere neden olabilir, kızarma yapabilir, ödemi arttırabilir, kilo farklıklarına neden olabilir, mide bağırsak rahatsızlıklarına neden olabilir, cinsel arzuyu etkileyebilir, adet öncesi belirtilerini oluşturabilir. Ayrı olarak depresyon, uykusuzluk, nadir de olsa sarılık gibi diğer yan etkileri olabilir.

Beklenmedik bir etki gördüğünüzde hemen doktorunuzla müzakereniz gerekir.

Progestan İçin İkazlar

Progestan kalp damar hastalıklarına sahip olanlarda dikkatle kullanılmalı. Ayrı olarak depresyon geçmişi olanlarda çöküntüsü tetikleyebileceği için doktorla müzakereniz gerekir.

Ödem birikimine yol açtığı için buna bağlı diyabet, astım, migren ve epilepsi gibi meselelerin artmasına yol açabilir.

Ayrı olarak gün içerisinde düzenli olarak araç kullanması gerekenler gece almayı seçenek etmeliler.

Yaşlı fertlerde ise bunama rizikonunda artışa yol açabilir.

Progestan nedir, ne için kullanılır? yazısı ilk önce Ayşe Tolga İyi Hayat üzerinde ortaya çıktı.

Türkçe makale özgünleştirme tarafından yapılmıştır.