İleri Yaşlarda Çocuk Sahibi Olmak 2022
  • 28 Eylül 2022

Çocuk sahibi olmayı ertelemenizin pek çok sebebi olabilir. Kariyerinize odaklanmak isteyebilir veya ilk önce biraz para biriktirmek isteyebilirsiniz. Günümüzde ABD’deki kadınların %20’si 35 yaşından sonra ilk çocuğunu kucağına alıyor.

Fakat yaşlandıkça hamile kalmanın daha zor hale geldiğini duymuş olabilirsiniz. Ayrıca hem annenin hem de bebeğin sağlığı için daha riskli bir durumdur. Bunlar yaşamın ileri dönemlerinde çocuk sahibi olmaya dair sorunlar olsalar da, endişelerin büyük kısmı yönetilebilir durumdadır.

Hamile Kalmak

Yaşlandıkça hamile kalmak daha zor olabilir. Bunun pek çok sebebi var. Bir tanesi, hem erkeklerin hem de kadınların yaşlandıkça doğurganlıklarının azalması.

Kadınlar belli bir adette yumurta ile birlikte doğarlar. Her ay yumurtalıklar döllenmek üzere bir tane yumurta salarlar. Bu sürece yumurtlama adı verilir. Ancak bunun öncesinde beden bu süreç için pek çok yumurtayı göreve çağırır. Yumurtaların bir kısmı geliştirilir ve olgunlaştırılır ancak sadece bir tanesi yumurtlama sürecinden çıkar.

Kadınlar yaşlandıkça hala doğurgan kalırlar ancak gebelik ihtimali azalır çünkü döllenmek üzere eskisi kadar çok sayıda iyi yumurta sahibi değillerdir ve eldeki yumurtaların normal şekilde bölünme ve embriyo haline gelme ihtimali azalır.

30 yaşından sonra kadınların doğurganlığı her yıl azalır. Yumurtaların adedi ve kalitesi menopoz dönemine kadar düşmeye devam eder. Menopoz genelde 45-55 yaşları arasında ortaya çıkar. Bu süreçte kadınlar artık adet görmezler ve doğurgan değillerdir.

Yaşlı erkeklerde ise sperm adedi azalabilir ve kalitesi düşebilir. Yumurta ve sperm kalitesindeki yaşa bağlı gerilemenin aynı zamanda belli sağlık problemlerine sahip çocukların gelişimi ihtimalinde artışla bağlantısı vardır. Buna otizm spektrum bozukluğu, down sendromu ve şizofreni de dahildir.

Ancak çoğu sağlıklı kadın 30’larında ve 40’larında sağlıklı bebekler dünyaya getirebilir.

Gebelik Problemleri

Eğer 35 yaşın üzerindeyseniz ve altı ay denedikten sonra gebe kalmadıysanız, doktorunuzla görüşebilirsiniz. Kısırlıkla alakalı problemler yaşıyor olabilirsiniz. Kısırlık, çiftlerin hamilelik elde edememesi veya hamileliği sağlıklı şekilde sürdürememesi olarak tanımlanır.

Araştırmacılar hem erkekler hem de kadınlar için kısırlığın sebeplerini araştırıyorlar ve kısırlığın pek çok farklı sebebi olabilir.

Kadınlarda kısırlığın en yaygın sebeplerinden birisi yumurtlama sürecindeki anomalilerdir.

Pek çok faktör yumurtlama döngüsünü etkiler. Yaşlanmak bunlardan birisidir. Düzenli olarak yumurtlamıyor ve hatta hiç yumurtlamıyor olabilirsiniz.

Bir başka kısırlık sebebi ise endometriyozdur. Bu hastalıkta rahimde normalde bulunan dokular onun dışında da gelişmişlerdir. Ağrılı adet dönemlerine, ağrılı idrar yapmaya ve ağrılı tuvalete çıkmaya sebep olabilir. Kadınlarda tüm kısırlık vakalarının neredeyse üçte birinde görülür. 30’lar ve 40’larındaki kadınlarda daha yaygın görülmektedir.

Fibroidler de yaşlandıkça daha çok görülürler. Bu anormal gelişimler rahmin kas hücrelerinden oluşurlar. Rahim duvarının içinde veya dışında gelişebilirler. Bu gelişimler kadınların hamile kalmalarına engel olurlar. Pek çok kadın yaşamı boyunca en az bir tane fibroide sahiptir. Ancak genellikle 40-50 yaş aralığında daha yaygın olurlar.

Kısırlığın diğer sebepleri arasında belli sağlık problemleri için tedaviler de yer alabilirler. Kanser tedavisi alan kadınlarda yumurta adetleri azalmış olabilir. Eğer rahim veya fibroidlerin alınmasını gerektiren ameliyatlar olduysanız, yani rahim üzerinde ameliyat gerçekleştirildiyse, bu durum doğurganlığınızı da etkileyebilir.

Yardım Almak

Eğer çocuk sahibi olmak bir sorun haline geldiyse, tedavi seçenekleri mevcut. Kadınların büyük kısmı biraz yardımla çocuk sahibi olabilir.

Kısırlık tedavileri sebebe bağlı olarak değişirler. Endometriyoz ve fibroidler ilaçlar, ameliyat ve diğer yöntemler ile tedavi edilebilir. İlaçlar yumurtlamayı uyarmaya yardımcı olabilirler. Bunlara doğurganlık ilaçları adı verilir. Bazıları ağızdan alınır, bazıları ise iğne ile uygulanırlar.

Başka seçenekler arasında ise yardımcı yöntemler yer alırlar. Örnekleri arasında tüp bebek tedavisi ve aşılama vardır. Bu süreçler yumurtayı döllemenin farklı yöntemlerinin uygulandığı ve gebeliğe yardımcı olan süreçlerdir.

Ayrıca yumurtayı dondurarak saklama gibi yöntemler de araştırma aşamasındalar ve bazı bölgelerde uygulanıyorlar.

Sağlıklı Kalmak

Kısırlık yaşlı çiftlerin karşılaştıkları tek sorun değil. Bir kadının çocuk sahibi olup olamayacağı aynı zamanda onun sağlığına da bağlıdır. Diyabet ve yüksek tansiyon gibi problemler gebeliği etkilerler ve bu rahatsızlıkların riski yaşla birlikte artar.

Obezite, kalp hastalıkları ve kanser de kadınların gebelik elde etme veya gebe olarak kalma yeteneklerini etkileyebilir. Bunlar erkeklerde de doğurganlığı azaltırlar.

Hamile kalmadan önce doktorunuzla görüşmeniz daha faydalı olur. Daha güvenli bir gebelik için plan oluşturmanıza yardımcı olabilirler.

Hamile kaldığınızda ileri yaşlı olmanız hamilelik sırasında veya doğum esnasında sağlık problemleri yaşama ihtimalinizi de arttırır. Bu sorunlar arasında kalp hastalıkları, enfeksiyon, kanama, yüksek tansiyon ve kan pıhtıları bulunuyor.

Yüksek tansiyon hamile kadınları preeklampsi riski altında bırakır. Preeklampsi, doğuma erken gitmenizi gerektirebilen tıbbi bir rahatsızlıktır. Ayrıca ölüme de sebep olabilir.

Yaşınız ne olursa olsun, sağlıklı bir yaşam tarzına sahip olarak hamile kalma ve hamileliği sürdürme ihtimalinizi arttırabilirsiniz.

Kaynak: https://www.aysetolga.com/ileri-yaslarda-cocuk-sahibi-olmak