Hematolojik Hastalıklar Hakkında Bilmeniz Gereken Her Şey 2021
  • 26 Temmuz 2021

Bir hayli değişik hematolojik hastalık vardır. Bazıları oranla yaygındır, diğerleri ise çok nadirdir. Bu meselelere kapı aralayan şey, kan veya bir takım bileşenlerinin imalatındaki bir tür anormalliktir.

Çoğu her yaşta ortaya çıkabilir ve hemen hepsi rehabilitasyon edilmezse ciddi sıhhat meselelerine sebep olabilir. Aşağıda, en ananesel sınıflandırmaya göre başlıca hematolojik hastalıkları keşfedeceksiniz.

Kansızlık

Bu en yaygın hematolojik hastalıklardan biridir. Bununla beraber, birkaç türü olduğu için aslında onlara anemiler ismini vermeliyiz. Hepsi düşük hemoglobin düzeyleri ile karakterizedir.

Başlıca kansızlık türleri şunlardır:

• Demir eksikliği. Vücudun hemoglobin üretmek için ihtiyaç duyduğu demirin eksikliği hasebiyle oluşan bir anemi türüdür. En yaygın türdür.
  • Megaloblastik. “Vitamin eksikliği anemisi” olarak da bilinir. Deforme olmuş veya genişlemiş kırmızı kan hücreleri ile karakterize bir hastalıktır. Bir takım vitaminlerin düşük düzeyleri buna kapı aralar.
  • Hemolitik. Kırmızı kan hücrelerinin üretildiğinden daha hızlı yok edildiği bir grup bozukluktur.
  • Aplastik. Bu, vücudun ihtiyaç duyduğu tüm kırmızı kan hücrelerini kemik iliğinde üretemediği nadir bir hematolojik hastalıktır.
  • Fanconi anemisi. Bu, kemik iliği yetmezliği, konjenital malformasyonlar ve katı veya kan urları geliştirme eğilimi ile karakterize nadir görülen kalıtsal bir hastalıktır.
yorgun kadın Yorgunluk ve ayrı olarak halsizlik aneminin ana belirtileridir.

Hematolojik hastalıklar arasında en ciddilerinden biri: Lösemi

Lösemi, bir kan kanseri türü olduğu için en ciddi hematolojik hastalıklardan biridir. Kemik iliğinde görülür ve anormal beyaz kan hücrelerinin hızlı büyümesine kapı aralar. Kanser hücreleri, kırmızı kan hücrelerinin, trombositlerin ve ayrıca beyaz kan hücrelerinin imalatını bozar.

Başlıca lösemi türleri şunlardır:

• Akut lenfositik lösemi (ALL). Bu tip lösemi hızla ilerler ve lenfositler veya lenfoblastlar isimi verilen bir tür beyaz kan hücresinin çoğalmasıyla karakterize edilir. Ayrı olarak çocuklarda en sık görülen tiptir.
  • Miyeloid hücreleri etkileyen hızla ilerleyen bir lösemi olan akut miyeloid lösemi (AML). Bu, normalde çeşitli olgun beyaz kan hücreleri, kırmızı kan hücreleri veya trombositlere dönüşen bir tür beyaz kan hücresidir.
  • Kronik lenfositer lösemi (KLL). Temelde akut lenfositik lösemi ile aynıdır ancak yavaş ilerler. Yaşlı erişkinlerde daha sık görülür.
  • Kronik miyeloid lösemi (KML). Akut miyeloid lösemiye benzese de yavaş ilerler. Bu, en iyi prognoza sahip lösemi türüdür.
  • Tüylü hücreli lösemi. Bu tip, mikroskop altında “kıllı görünen” aşırı B hücrelerinin imalatı ile karakterize edilir.

Daha fazlasını öğrenmek için okumaya devam edin: Lösemi ve Göz Ardı Edilen 10 Semptomu

Lenfomalar

Lenfomalar, lenfositlerin özensiz çoğalmasının olduğu bir kanser türüdür. Başka bir söylemle, bağışıklık sisteminin savunma hücrelerini arttırırlar. Bu mesele, lenfositler gerektiği vakit can vermediğinde de ortaya çıkar. Bu ekseriyetle lenf düğümlerinde olsa de, karaciğer veya dalakta da ortaya çıkabilir.

Bu tip hematolojik hastalıkların 60’tan fazla çeşidi vardır. Bununla beraber, pratik olmak için, asal olarak iki gruba ayrılırlar:

• Öncelikle, Hodgkin lenfoma. Hücrelerin anormal büyümesi ve dağılmasının olduğu lenfatik sistem kanseridir. Toplam lenfoma olaylarının %22’sini oluşturur ve 20 ila 40 yaş arasındaki kişilerde daha sık görülür.
  • İkincisi, Hodgkin dışı lenfoma. Bu, urların bir tür beyaz kan hücresi olan lenfositlerden oluştuğu bir lenf kanseridir. En yaygın lenfoma türüdür.

Burada daha fazlasını öğrenin: Hodgkin Dışı Lenfoma: Bilmeniz Şart olan Her Şey

Hematolojik hastalıklar: Mültipl miyelom

Bu, plazma hücrelerinin proliferasyonu ile karakterize edilen bir tür lenfatik sistem urudur. Bu hücreler vücudu enfeksiyonlardan ve yabancı cisimlerden savunan antikorları üretir.

Plazma hücreleri kemik iliğinde bulunur. Yabancı bir ajanla savaşmak için çoğalmaları gerekir. Ajan kaybolduğunda, çoğalma durur. Miyelom, hücrelerin aynı antikoru aşırı üreterek büyümeye ve birikmeye devam etmesine kapı aralar.

Miyelom semptomatik veya asemptomatik olabilir. Esas olarak yaşlı erişkinleri etkilese de 40 yaşından itibaren ortaya çıkabilir. Uzmanlar buna neyin neden olduğunu daha bilmiyorlar.

kırmızı ve beyaz kan hücreleri Bir takım hematolojik hastalıklar, kan hücrelerinin aşırı imalatı ile karakterize edilir.

Diğer hematolojik hastalıklar

Yukarıda söz ettiğimiz hastalıklardan daha düşük prevalansı olan diğer hematolojik hastalıklardan da söz etmeliyiz:

• Hemokromatoz veya aşırı demir yüklenmesi. Birkaç ciddi hastalığa sebep olan aşırı demir emilimidir.
  • Protrombik pıhtılaşma bozuklukları. Aşırı pıhtılaşmaya kapı aralayan bir trombosit bozukluğudur.
  • Kanama bozuklukları. Daimi kanamaya kapı aralayan pıhtılaşma anormallikleridir.
  • Kronik miyeloproliferatif belirtiler. Kontrolsüz bir kemik iliği hücresi imalatı ile karakterize edilen birkaç hastalık grubudur.
  • Miyelodisplastik belirtiler. Kemik iliği kan hücrelerinin olgunlaşmadığı veya sağlıklı kan hücreleri üretmediği bir kanser grubudur.
  • Porfiriler. Porfirin üreten çeşitli maddelerin birikmesiyle karakterize edilen bir grup hastalıktır.

Hematolojik bir hastalık nasıl saptar

Hematolojik hastalıklar tespit edebilir. Bu yüzden, rastgele bir kuşkulu semptomunuz varsa veya ailede bu hastalıkların öyküsü varsa doktorunuza gitmelisiniz. Erken teşhisin sağlanmasına yardımcı olduğundan, çocukların ve yetişkinlerin rutin kontrolleri yaptırmaları da ehemmiyetlidir.

Lösemi Hastaları için Besin Değeri Yüksek Gıdalar Lösemi Hastaları için Besin Değeri Yüksek Gıdalar Lösemi, en çok korkulan kanser türlerinden biridir; ancak son zamanlarda bu kanser türüne karşı mücadele etmek için uygulanan bir hayli rehabilitasyon mevcuttur. Daha fazla oku »

La entrada Hematolojik Hastalıklar Ile ilgili Bilmeniz Şart olan Her Şey aparece primero en Sıhhate bir adım.